abstractBostel
abstractBiobostel
abstractAardappelsnippers
abstractSnijmais
abstractBostel, kringloopwijzer
abstractEigenschappen bostel
 
Contact | Leveringsvoorwaarden

Geschiedenis

Van Rooyen: van marskramer tot transportondernemer met diervoederhandel


In 1890 vestigde Pieter van Rooyen zich op het adres Rijndijk 304 als winkelier in kruidenierswaren en aanverwante artikelen, zoals manufacturen, petroleum, lampolie, zeep en soda. Zijn vrouw, Feitje van Rooyen-Roos, verzorgde de winkel terwijl Pieter met een hondenkar de weg opging als marskramer. Zijn klantenkring strekte over geheel Voorschoten en omgeving. Pieter had de winkel overgenomen van kruidenier A. Koppe. Het adres luidde wijk B huisnummer 59, vastgelegd in het patentregister.

Zoon Teun van Rooyen zette in 1910 met zijn vrouw Janna Cornelia Bol de zaak voort. Zij hielden ook vee en daartoe huurde hij land aan de overkant van de Rijndijk. Bij zijn huis stond een grote hooi- en stroschuur en een paar kleine stallen. Naast de handel in manufacturen werd de winkel uitgebreid met kruidenierswaren en rookwaren. De expeditie kwam op gang in 1910 met handkarren, paard en wagen en later met Chevrolet trucks.  Het was bij het bedrijvigste stukje van de Rijndijk.

          

Bij de aanleg van de trambaan van de HTM in 1923-24 vervoerde Teun bielzen en grind en bij de verbreding van de Ommedijkseweg in 1938 grind en zand. Op het erf aan de Rijn stond een opslagtrechter waarin uit schepen werd gestort. Ironisch genoeg kwam Van Rooyen met zijn locatie bij die verbreding van de weg en verandering van het kruispunt in de gevarenzone. In februari 1940 was het zover dat Rijkswaterstaat de garage, het werkterrein en de twee woonhuizen wilde onteigenen voor sloop ten behoeve van verbetering van de verkeerssituatie. De oorlog zette het plan stop. Magere jaren volgden en de vrachtauto`s werden ook nog gevorderd door het Duitse bezettingsleger.

Na de oorlog kreeg Teun van Rooyen de kans om oude legertrucks met aanhangers aan te schaffen die waren achtergelaten door het Amerikaanse en Engelse bevrijdingsleger. Het transport nam toe en de zoons Wim, Jan en Piet kwamen ook in het bedrijf. De hooi- en stroschuur werd omgebouwd tot garage.

               

Er werd onder andere gereden voor Rijkswaterstaat bij de aanleg en verbetering van Rijkswegen en later in de jaren zestig en zeventig ook voor de Riedel limonadefabriek, Bonda veevoederbureau, Rijkswaterstaat en andere opdrachtgevers. In de jaren tachtig gingen de drie broers ieder hun eigen weg. Wim van Rooyen ging verder met het bedrijf in transport en handel in diervoeders en vestigde zich in Voorschoten. De garage met bijbehorend buitenterrein aan de Rijndijk werd verkocht aan C.J. van Rooyen jr. die actief was in handel van zand en aannemingswerk. Jan en Piet hebben nog enige jaren de twee huizen bewoond.

In 1991 zette Wim van Rooyen jr. het bedrijf voort onder de naam Veevoeders W. van Rooyen te Voorschoten. Dit bedrijf handelt in diervoeders bestemd voor de melkveehouderij met daarbij ook het organiseren van transport.

Het transportbedrijf is in 1910 opgericht door Teun van Rooyen en bestaat in 2020 dan 110 jaar. Maar officieel bestaat het familiebedrijf sinds de oprichting door Pieter van Rooyen 130 jaar.